Followers

Thursday, April 10, 2014

TEPUNG SEGERA CHEESECAKE

Anda ingin membuat sendiri kek keju seakan secret recipe?
Sangat mudah, ianya tak perlu dibakar atau dikukus.
Hanya putar tepung dengan susu segar sehingga pekat dan simpan dalam peti ais paling kurang 1 jam. Anda pasti teruja dengan hasilnya.

Berat tepung : 400g
Harga: RM28
Postage: RM7
Percuma toping (Strawberi/blueberi)


Anda boleh pelbagaikan penyediaan cheesecake, boleh diletakkan dalam cawan, bentuk mini dan juga boleh pelbagaikan hiasannya.

Friday, April 4, 2014

KEK COKLAT MOIST BUTTERCREAM



Kek coklat moist frosted  buttercream dengan edibleimage SOFIA THE FIRST. Kek yang ditempah oleh Atiqah dari Bandar Sri Damansara. Kawan tempat kerja Atiqah menyarankan kek di Haniyz Bakery. Alhamdulillah, dah ramai kawan2nya menempah kek dan desert dari Haniyz Bakery.
Senyum penarik rezeki, jgn kedekut untuk senyum. 

Thursday, April 3, 2014

KEK AISKRIM


Kek Aiskrim untuk Harijadi anak lelaki Alin di Seksyen 20, Shah Alam dengan hiasan gambar SLUGT ERA. Pertama kali Alin bagitau nak gambar Slugtera, saya tanya " apa tu..?." rupa-rupanya karton kat Astro. Almaklum le kat rumah tak ada Astro. Channel tv yang ada sekarang pun tak sempat nak tengok.

Berat kek 2kg+++ saiz 9" dengan perisa aiskrim vanilla dan coklat. Boleh dapatkan resepi kek aiskrim di Blog Mis Creative Cake.

Monday, March 31, 2014

KEK CARROT


Kek carrot dengan creamcheese frosting yang ditempah oleh Mai dari Seksyen 3, Shah Alam utk anniversary Baba dan Mamanya. Kek yg seberat 1.5kg (saiz 9" square) dihiasi dengan badam, raisin dan fondant. Mai memesan kek yang kurang manis, so hanya 3/4 dr kandungan gula saja digunakan.
Harap kek ini memenuhi citarasa Mai sekeluarga terutama kedua ibubapanya.

Sunday, March 30, 2014

TEPUNG MAGIK


Tepung magik adalah tepung serbaguna yang digunakan untuk menggoreng dan memekatkan masakan. Masakan yang digoreng dengan tepung magik akan rangup berjam-jam lamanya.

Kelebihan  tepung magik antaranya:
  • Mudah dan cepat
  • Tidak Berminyak
  • Bahan yg digoreng Tidak Melekat
  • Tanpa Telur
  • Tepung tidak digunakan dengan Banyak
  • Tidak menggunakan minyak yang banyak
  • Bahan ygdigoreng tidak cepat lembik (soggy)
  • Rasa macam kulit ayam KFC


1 unit beratnya: 540 gram

Harga: RM10, postage RM8 (SM), RM10(SS)

Hubungi: 013-7878710 (sms/whatsapp)

KEK KARAMEL

Assalamualaikum wbt.



Alhamdulillah permintaan utk kek puding karamel menggalakkan. Resepinya saya hanya dapatkan dari internet sahaja. Resepi dari dapur Semanis gula menjadi rujukan setiap kali menyedikan kek ini.


KEK KARAMEL ( loyang 9" )

BAHAN BAHAN:

GULA HANGUS
  4 sudu besar gula kasar (saya guna 2 sudu besar shj)
Masak atas api hingge gula menjadi karamel dan biarkan seketike.

BAHAGIAN ATAS  ( KARAMEL )
 1 cawan  susu cair FN ( tin biru pink )
70 gm gula castor
1/2 tsp esen vanilla
3 kuning telur
kacau sebati perlahan
* untuk menebal sedikit lagi karamelnye ( seperti dalam gambar )  kkzu telah menambah 1/3 cawan susu cair dan sebiji kuning telur

LAPISAN KEK ( A )
140 gm tepung gandum
70 gm gula castor
3 kuning telur
135 gm / ml air
1 /2 tsp baking powder
50 ml minyak  jagung @ minyak masak
Putar kuning telur, air, gula dan minyak hingge kembang
Masukkan tepung yang di campur baking powder.Kacau sebati

MERINGUE  ( B )
6 telur putih ( jangan ade  walaupun setitik kuning telur ) nanti meringue nye tak menjadik
70 gm gula castor
1 /2 tsp krim of tar tar
Putar hingge adunan menjadi kental dan tak jatuh jike di terbalikkan.

* CAMPURKAN A DAN B DENGAN KAEDAH KAUP BALIK SAHAJA ( adunan kek )

1. Masukkan karamel kedalam loyang berisi gula hangus tadi
2. Masukkan adunan kek yang telah di warnekan dan dan diperise kan ( paste pandan contohnye )( adunan takkan tenggelam dalam karamel  ) berselang seli dengan dengan cara (marble)
3.Panas kan oven selame 10 minit
4.Masukkan air panas gelegak kedalam loyang yang lebih besar dan masukkan loyang kek tadi ( bakar kaedah steambake untuk mengelakkan karamelnye hangus )
5. 45 minit pertame bakar gune api bawah sahaja dan 15 minit lagi api atas dan bawah dengan suhu 180 C.
6. Bile kek dah masak biarkan sejuk dan kek akan turun dan mengecut dengan sendirinye dari loyang.
7. Terbalikkan kek perlahan lahan
8. Selepas diterbalikkan akan ada air gula yang byk..lap aje air gula perlahan-lahan menggunakan tisu di sekeliling kek dan di atas karamelnya.

SELAMAT MENCUBE YE...

Saturday, March 29, 2014

TART BUAH-BUAHAN

Assalamualaikum wbt.


Tat nenas yang dibentuk dengan pelbagai bentuk buah-buahan bukan sahaja cantik tetapi sedap.



Adunan doh sama dengan adunan untuk tart nenas dan intinya juga menggunakan jem nenas. Doh diwarnakan mengikut warna buah-buahan dan dibentuk mengikut bentuk buah-buahan yang dikehendaki. Selepas tart dibakar, ia dikilatkan menggunakan telur kuning yang dicampurkan dengan air.
Tart ini sesuai dijadikan hantaran dan juga doorgift.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails