Followers

Tuesday, November 2, 2010

KEK CARROT

Pada 1 Nov saya sambut ulangtahun perkahwinan. Saya buat carrot cake utk ulangtahun perkahwinan kami. Resepi carrot ni senang dan sedap,..... resepinya saya dapat dari blog masa blogwalking. Saya copy resepi ini dah lama tp baru berkesempatan mencuba. Saya tak rekod pula nama blognya. Minta maaf pada tuan punya blog sebab tak letakkan nama blognya. Resepi ini saya ganti walnut dengan badam (dipanggan/bakar dulu). Badamnya saya letak lebih sikit sebab my hubby memang suka kek yg ada kacang / badam....


Bahan-bahan
· 3 cawan lobak merah -di parut
· 4 biji telur
· 1 cawan minyak jagung
· 2 cawan gula- boleh kurangkan utk kurang manis
· 2 cawan tepung gandum
· 1/2 cawan golden raisin
· 1 cawan walnut/badam- roast & crush
· 1 sudu teh garam halus
· 2 sudu teh soda bikarbonat
· 2 sudu teh baking powder
· 1 sudu teh serbuk kayu manis

Topping/Glazing
· 1 cawan gula icing
· 250g creamcheese
. 100g butter/margerin
· 1 sudu teh orange paste

Cara-cara
1. Ayak tepung bersama garam, baking powder & soda.
2. Masukkan walnut &raisin kedalam tepung. Gaul rata.
3. Didalam bekas lain, pukul telur,minyak & gula hingga sebati gula hancur guna whisk/senduk kayu
4. Masukkan parutan carrot dan gaul sebati
5. Masukkan tepung dan gaul dengan senduk kayu hingga rata.
5. Masukkan adunan kedalam loyang 9" yg telah di gris.
6. Bakar didalam oven yg telah dipanaskan selama 50-60 min pada suhu 180C atau sehingga masak.
7. Bila sudah masak, keluarkan dan sejukkan.
8. Setelah sejuk, boleh dihias dengan creamcheese glazing.
9. Topping/Glaze- Pukul creamcheese bersama gula icing, butter dan orange paste hingga gebu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Daisypath Wedding tickers